Facebook

Monitoring mediów w PR

2017.02.18 / Bez kategorii
Natalia Cygan
PR Specialist

Praca w branży Public Relation przypomina przejażdżkę na rollercoasterze, w którym każdy niewłaściwy ruch może sprawić, że wagonik się wykolei. Doskonale o tym wiedzą specjaliści ds. PR, którzy nie mogą narzekać na brak obowiązków. Jak więc nie zginąć w gąszczu informacji, natłoku obowiązków i ułatwić sobie pracę?

Główny cel pracy w PR to utrzymywanie dobrych relacji z dziennikarzami, dzięki którym w mediach możliwe jest przekazanie ważnych informacji dla firmy. Przygotowywanie informacji prasowych, relacji telewizyjnych czy kreowanie wizerunku organizacji pozwala na komunikację z otaczającym nas środowiskiem. Jednak w jaki sposób zmierzyć efekt prowadzonych działań?

Wskaźnik efektywności

W Internecie istnieje wiele metod i aplikacji pozwalających na otrzymanie zbiorczej informacji pod względem ukazanych artykułów czy publikacji. Niektóre są bezpłatne, a za inne trzeba zapłacić. Do najbardziej popularnych firm zajmujących się badaniem opinii publicznej należą Press-Service oraz Instytut Monitorowania Mediów. Monitoring mediów to jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez agencje Public Relations, umożliwiające obserwację i analizę bieżących informacji, które pojawiają się w prasie, telewizji, Internecie czy radiu. Takie działania pozwalają również uzyskać dane dotyczące trendów na rynku czy śledzić konkurencję. To także poszukiwanie informacji na temat opinii o firmie, które krążą wśród internautów. Wynikiem takiego badania jest ocena wyemitowanych artykułów i skuteczności działań PR, ale również przewidywanie szans i zagrożeń dla firmy płynących z zewnętrznego otoczenia oraz skuteczne przeciwdziałanie w sytuacjach kryzysowych.

Raporty i analizy

Za pomocą monitoringu mediów możemy uzyskać kompleksowy wynik podjętych działań oraz analizę wizerunku firmy czy produktu. Pozwala on również na zestawienie organizacji z konkurencją oraz ocenę ekwiwalentu reklamowego, określenie liczby publikacji, które były wynikiem realizacji strategii PR czy wskazanie autorów artykułów oraz zasięgu danego medium.

Jak czytać raport?

Ekwiwalent reklamowy (AVE) – to kwota, którą należałoby wydać, aby umieścić w danym medium konkretną informację. Wskaźnik ten jest najczęściej niemiarodajny, gdyż pokazuje wartość całej publikacji. Często zdarza się, że lokowany towar zajmuje ⅛ strony – z tego względu w naszej agencji AVE jest dzielone na ilość stron i produktów znajdujących się na łamach czasopisma. Czasem też strategia zakłada promocję w mniejszych mediach, które są wartościowe, ale w których reklamy są tanie. Oczywiste jest, że notatka PR w Glamour czy Cosmopolitan będzie droższa niż w przypadku Property News czy Eurobuild CEE, czyli kluczowych mediów branży nieruchomości. Nie oznacza to, że efekty są słabsze.

Zasięg – uwzględnia najważniejsze tytuły ogólnokrajowe, regionalne oraz lokalne i jest kluczowym wskaźnikiem, informującym ile osób zapoznało się z materiałem czy informacją prasową.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone 2015
Polityka prywatności
Regulamin serwisu internetowego